Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Για μας, το γέλιο νοηματοδοτείτο θέατρο. Σε μια εποχή σοβαροφάνειας το γέλιο είναι σαφώς υποτιμημένο. Και όμως είναι πολύ σοβαρή υπόθεση. Είναι το ίδιο σαν τον έρωτα, το θάνατο, το χάδι… Ο άνθρωπος σήμερα κοιτάει μέσα του, σκαλίζει τη μοναξιά του, έρχεται αντιμέτωπος με ένα κόσμο ρευστό, όπου το άτομο δεν έχει από πουθενά να κρατηθεί.Και εκεί, ανέλπιστα, μια ευλογημένη στιγμή το γέλιο λειτουργεί σαν καταλύτης.
Εάν εμείς ως θεατρική ομάδα αντιστεκόμαστε ακόμα, είναι χάρη στο γέλιο που μας ενώνει. Είναι ο ιστός μας. Η ουσία του ιστού μας. Είναι η μόνη συμπεριφορά που μάχεται την περιοριστική, ασφυκτικά περιοριστική, λογική. Ξεκινήσαμε από το πουθενά και προχωρούμε αυτοσχεδιάζοντας, συνομιλώντας άλλοτε με τους εαυτούς μας –ξύνοντας τις πληγές μας– και άλλοτε με τους ρόλους που υποδυόμαστε· ρόλοι που μας δίνουν το δικαίωμα σε ελευθερίες που τείνουν να εκλείψουν.

Το γέλιο δεν είναι ατομική υπόθεση, απαιτεί συντροφικότητα. Ουσιαστικά πρόκειται για συνωμοσία. Μέχρι οι νοητοί χαρακτήρες να κατακτηθούν για να γίνουνπραγματικοί και αναγνωρίσιμοι, το γέλιο πρωταγωνιστεί. Γελάς πρώτα από όλα με τον εαυτό σου. Γιατί μαθαίνεις να μην τον παίρνεις στα σοβαρά. Γελάς με την εντελώς αδέξια προσπάθεια της μίμησης. Και μετά συνωμοτείς. Η συνομωσία έχει υποχρεωτικά στόχο: εν προκειμένω τον σκηνοθέτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση εκπροσωπεί την εξουσία. Μικρές συνωμοσίες εξυφαίνονται εναντίον του. Έργα μέσα στο έργο. Σωστότερα: σκηνές μέσα στις σκηνές· η αντίδραση· η διαφυγή προς την ελευθερία· η αποδέσμευση από το κείμενο και ο χωρίς κανόνες αυτοσχεδιασμός. Επιζητώντας την εκτόνωση, φτιάχνουμε καρικατούρες. Και επειδή η διάθεση όλων είναι τέτοια, πηγάζει, αναβρύζει γέλιο· είναι το ξέσπασμα των συναισθημάτων μας και οκώδικας επικοινωνίας μας.

Το γέλιο επίσης διευκολύνει τη σωματική επαφή. Σε ωθεί να υπερκεράσεις την οποιαδήποτε αδυναμία να αγγίξεις, να αγκαλιάσεις τον άλλο και να ξεπεράσεις τις αναστολές σου, εγκαταλείποντας το σώμα σου. Ως αντίδωρο σου επιστρέφεται η αναγκαία αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση για να υποδυθείς το ρόλο.

Αυτό το παιχνίδι των εναλλασσόμενων ρόλων αποτελεί το διαδραστικό πλαίσιο πάνω στο οποίο στηρίζεται όλη η θεατρική μας επικοινωνία. Κάπως έτσι γεννιέται η δικιά μας παράσταση, κωμωδία ή δράμα δεν έχει σημασία. Αυτό που σηματοδοτεί τη διαδικασία είναι το γέλιο. Αυτό είναι ο συνεκτικός κρίκος ανάμεσα στις δύο πραγματικότητες : της ζωής και του θεάτρου.
ΜΑΤΙΝΑ ΓΑΡΕΔΑΚΗ
20.01.2009

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΗΣ (Τελωνειακός-Πρωταθλητής)

Μεταφέρω τις πληροφορίες που μου έστειλε ένας φίλος αυτούσιες! Γνώριζα ότι ο Θοδωρής είναι σημαντικός αθλητής αλλά δεν γνώριζα την πραγματική του αξία. Τον γνώριζα σαν (και) ικανότατο ποδοσφαιριστή, όταν του το επιτρέπει η ιστιοπλοϊα, και ένα από τα καλύτερα παιδιά της ομάδας, αλλά όχι το πραγματικό μέγεθος του ταλέντου του!   "Ο Θοδωρής Πολυχρονίδης στα δυο χρόνια του ως βασικός της ομάδας ιστιοπλοΐας ΑΤΑΛΑΝΤΗ έγινε μοχλός επιτυχίας που ανέβασε την ομάδα από την 819η θέση στην παγκόσμια κατάταξη στην σημερινή 29η, και συνεχίζει. Ως ένα από τα νεαρώτερα ταλέντα της σύγχρονης ιστιοπλοικής ιστορίας του τόπου ασχολήθηκε με την επιτυχία της ομάδος στη θάλασσα αλλά και με τις οργανωτικές δυσκολίες του να μεταφέρεις υλικό και κόσμο επιτυχημένα και άνετα σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Οι σημαντικές επιτυχίες των τελευταίων ετών είναι: Το πρώτης θέσης στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα Platu25 του 2011 και σε όλους του αγώνες της κατήγορίας αυτής στην Ελλάδα το 2011. Στο εξωτερικό οι πι...

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Μεγάλη επιτυχία γνώρισε η ξενάγηση στην Ακρόπολη καθώς και σε άλλα σημεία της αρχαίας Αθήνας που διοργάνωσε το πολιτιστικό τμήμα της 1ης ΕΤΥ την Κυριακή στις 22 Φεβρουαρίου. Περισσότεροι από 150 συνάδελφοι και φίλοι αψήφισαν και κρύο και ήρθαν στο προκαθορισμένο ραντεβού στο Σύνταγμα. Αφού χωριστήκαμε σε 5 ομάδες των 30 περίπου ατόμων διασχίσαμε την Αρεοπαγίτου, περπατήσαμε στο αρχαίο θέατρο του Διονύσου, το ωδείο του Ηρώδη του Αττικού και καταλήξαμε στην Ακρόπολη. Ύστερα από την εκτενή παρουσίαση του σπουδαιότερου μνημείου της ανθρωπότητας κατηφορίσαμε από την άλλη πλευρά του ιερού βράχου και καταλήξαμε μέσα από μια δαιδαλώδη διαδρομή στην πλατεία των Αέρηδων. Η ξενάγηση ήταν προσφορά των ανθρώπων του πρακτορείου ταξιδίων "Himalaya" και τους ευχαριστούμε θερμά. Το τέλος αυτής της σύντομης διαδρομής στο μακρινό παρελθόν μας βρήκε όλους σύμφωνους. Θα την επαναλάβουμε σύντομα.

ΚΟΠΗ ΠΙΤΑΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

Το άγρυπνο "μάτι" του ιστολογίου στην Αθήνα είναι, πλέον, ο Άγγελος Λυμπέρης. Σας μεταφέρω αυτολεξί την τελευταία "ανταπόκρισή του" (μετά των σχετικών πειστηρίων) και τον ευχαριστώ για τη γενναιοδωρία του!      Αποτελεί πλέον θεσμό τα τελευταία χρόνια η κοπή της πίτας της Ποδοσφαιρικής Ομάδας των Τελωνειακών. Μέρες πριν αρχίζουν οι προετοιμασίες και οι προγραμματισμοί των υποχρεώσεων, για να μη λείψει κανένας από το ραντεβού. Έτσι και φέτος, η κοπή είχε προγραμματιστεί να γίνει το μεσημέρι του Σαββάτου 16/2/13, αμέσως μετά τον αγώνα της ομάδας. Η αναβολή του αγώνα δεν χάλασε τα σχέδια, ίσα ίσα που τα διευκόλυνε κιόλας, αφού ξεκούραστοι από αγωνιστικές υποχρεώσεις οι Τελωνειακοί τα «έδωσαν όλα» στο φιλόξενο τερέν της ταβέρνας «Αρχοντικόν» στη Χασιά, κατά τη διάρκεια μάλιστα σφοδρής χαλαζόπτωσης, όπου, κατά γενική ομολογία, δεν υστέρησε κανείς, αλλά όλοι «έπιασαν καταπληκτική απόδοση».  Από τους πρώτους έφτασε, όπως άλλωστε το συνηθίζει, ο Κώστας Κ...