Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Ο Κώστας Χλίβας είναι ο φωτιστής μας. Επαγγελματίας που αντιμετωπίζει τη δουλειά του με ερασιτεχνικό έρωτα και απίστευτη σεμνότητα. Πιστεύω ότι αυτό που για τον Κώστα μετράει είναι αν αυτό που ψάχνει και σκέφτεται, καταφέρνει να το κάνει πράξη τελικά και να τον ικανοποιεί τόσο ώστε να γίνει ευτυχέστερος.
Δεν δέχεται ότι είναι συντελεστής της παράστασης και δεν πείθεται για το αντίθετο, παρά τις πολλές προσπάθειες μας. Ίσως επειδή δεν κάνει το προσωπικό του show στο θέατρο. Πιστεύει το αυτονόητο, ότι καλή παράσταση είναι αυτή που ο θεατής δεν ξεχωρίζει το φωτισμό, τα σκηνικά, την υποκριτική ή τη σκηνοθεσία. Το θέατρο είναι ένα σύνολο, ένα όλον που πρέπει να ισορροπεί.
Ωστόσο ως φόρο τιμής από μας που το πιστεύουμε θα επιχειρήσω (ως μη ειδικός) να περιγράψω το ρόλο του.
Ο φωτισμός στο θέατρο είναι κάτι εξαιρετικά σοβαρό. Το φως είναι δυναμικό υποσύνολο της παράστασης. Ο φωτιστής οφείλει να ανακαλύψει τον εσωτερικό ιστό, τις εσωτερικές ατμόσφαιρες ενός έργου. Ο φωτισμός σε ένα θεατρικό έργο προκύπτει αρχικά, λοιπόν, από το κείμενο της παράστασης. Τι είναι αυτό που θέλει να περάσει… καταστάσεις, εντάσεις… Στη συνέχεια πρέπει να υπολογίσει τη διαμόρφωση του σκηνικού, τα κοστούμια, τη μουσική και την κίνηση των ηθοποιών στη σκηνή.
Υπάρχουν παραστάσεις στις οποίες το ίδιο το φως μπορεί να γίνει ο πρωταγωνιστής, ενώ σε άλλες ο σκηνικός χώρος μπορεί να δημιουργηθεί από το ίδιο το φως. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο φωτισμός είναι ένα μέρος της δραματουργίας και κατά συνέπεια μέρος της σκηνοθεσίας και γι’ αυτό είναι και τόσο σημαντικός. Για το λόγο αυτό ο φωτιστής είναι ο τρίτος, κατά την άποψή μου μετά τον σκηνοθέτη και τον ηθοποιό, υπεύθυνος για την επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ των υπολοίπων στοιχείων. Η ισορροπία αυτή είναι εκείνη η οποία θα δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα για να δομηθεί αισθητικά το θεατρικό γεγονός.
Μπορεί οι περισσότεροι φωτιστές να δουλεύουν εμπειρικά ή να μαθαίνουν να αναλύουν πίνακες – εικόνες ζωγραφικής. Ο Κώστας όμως με το φωτισμό του ακόμα και εάν οι εικόνες είναι ασύνδετες καταφέρνει να τις δέσει. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μελετητής φωτισμού. Ας θυμηθούμε τα «Θεϊκά Λόγια» και τους φωτισμούς που είχε επιλέξει για τον Πέδρο. Αναδείκνυαν όχι μόνο την ψυχολογία των προσώπων αλλά συντελούσαν και στη δημιουργία της ατμόσφαιρας του έργου. Ένα άλλο πρόσφατο παράδειγμα είναι η σπουδή (δεν βρίσκω καταλληλότερη λέξη) που έχει κάνει με τον Ανδρέα Μπέλη στο φωτισμό του έργου «ΕΥΤΥΧΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ» του Πέτρου Ζούλια.
Έπειτα, σημαντικό ρόλο παίζει το πού παίζεται η παράσταση και τι εξοπλισμό διαθέτει ο χώρος. Πρέπει να σκεφτεί από πού και πώς θα φωτίσει την κάθε σκηνή με τα μέσα και το χρόνο που διαθέτει, όπως έγινε με το τελευταίο μας έργο «Καυγάδες στην Κιότζα». Και αυτά δεν μπορεί να τα κάνει ο υπολογιστής αγαπητέ Κώστα. Μόνο η ανθρώπινη αίσθηση, διαίσθηση, αντίληψη μπορεί.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι φωτίζει ερασιτέχνες και ξέρει καλά ότι θα πρέπει να καλύψει και τις ατέλειες. Αν και το θέατρο ποτέ δεν είναι απρόσωπο, ειδικότερα όταν δουλεύεις με δικούς σου ανθρώπους νοιώθεις μεγαλύτερη ευθύνη για αυτούς που εκτίθενται πάνω στη σκηνή. Με τη δουλειά σου πρέπει να τους προστατέψεις. Και ο Κώστας το κάνει. Και τον ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτό.

Ματίνα Γαρεδάκη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΗΣ (Τελωνειακός-Πρωταθλητής)

Μεταφέρω τις πληροφορίες που μου έστειλε ένας φίλος αυτούσιες! Γνώριζα ότι ο Θοδωρής είναι σημαντικός αθλητής αλλά δεν γνώριζα την πραγματική του αξία. Τον γνώριζα σαν (και) ικανότατο ποδοσφαιριστή, όταν του το επιτρέπει η ιστιοπλοϊα, και ένα από τα καλύτερα παιδιά της ομάδας, αλλά όχι το πραγματικό μέγεθος του ταλέντου του!   "Ο Θοδωρής Πολυχρονίδης στα δυο χρόνια του ως βασικός της ομάδας ιστιοπλοΐας ΑΤΑΛΑΝΤΗ έγινε μοχλός επιτυχίας που ανέβασε την ομάδα από την 819η θέση στην παγκόσμια κατάταξη στην σημερινή 29η, και συνεχίζει. Ως ένα από τα νεαρώτερα ταλέντα της σύγχρονης ιστιοπλοικής ιστορίας του τόπου ασχολήθηκε με την επιτυχία της ομάδος στη θάλασσα αλλά και με τις οργανωτικές δυσκολίες του να μεταφέρεις υλικό και κόσμο επιτυχημένα και άνετα σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Οι σημαντικές επιτυχίες των τελευταίων ετών είναι: Το πρώτης θέσης στο Πανελλήνιο πρωτάθλημα Platu25 του 2011 και σε όλους του αγώνες της κατήγορίας αυτής στην Ελλάδα το 2011. Στο εξωτερικό οι πιο ση

ΚΟΠΗ ΠΙΤΑΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

Το άγρυπνο "μάτι" του ιστολογίου στην Αθήνα είναι, πλέον, ο Άγγελος Λυμπέρης. Σας μεταφέρω αυτολεξί την τελευταία "ανταπόκρισή του" (μετά των σχετικών πειστηρίων) και τον ευχαριστώ για τη γενναιοδωρία του!      Αποτελεί πλέον θεσμό τα τελευταία χρόνια η κοπή της πίτας της Ποδοσφαιρικής Ομάδας των Τελωνειακών. Μέρες πριν αρχίζουν οι προετοιμασίες και οι προγραμματισμοί των υποχρεώσεων, για να μη λείψει κανένας από το ραντεβού. Έτσι και φέτος, η κοπή είχε προγραμματιστεί να γίνει το μεσημέρι του Σαββάτου 16/2/13, αμέσως μετά τον αγώνα της ομάδας. Η αναβολή του αγώνα δεν χάλασε τα σχέδια, ίσα ίσα που τα διευκόλυνε κιόλας, αφού ξεκούραστοι από αγωνιστικές υποχρεώσεις οι Τελωνειακοί τα «έδωσαν όλα» στο φιλόξενο τερέν της ταβέρνας «Αρχοντικόν» στη Χασιά, κατά τη διάρκεια μάλιστα σφοδρής χαλαζόπτωσης, όπου, κατά γενική ομολογία, δεν υστέρησε κανείς, αλλά όλοι «έπιασαν καταπληκτική απόδοση».  Από τους πρώτους έφτασε, όπως άλλωστε το συνηθίζει, ο Κώστας Καραγιάννης, πα

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Μεγάλη επιτυχία γνώρισε η ξενάγηση στην Ακρόπολη καθώς και σε άλλα σημεία της αρχαίας Αθήνας που διοργάνωσε το πολιτιστικό τμήμα της 1ης ΕΤΥ την Κυριακή στις 22 Φεβρουαρίου. Περισσότεροι από 150 συνάδελφοι και φίλοι αψήφισαν και κρύο και ήρθαν στο προκαθορισμένο ραντεβού στο Σύνταγμα. Αφού χωριστήκαμε σε 5 ομάδες των 30 περίπου ατόμων διασχίσαμε την Αρεοπαγίτου, περπατήσαμε στο αρχαίο θέατρο του Διονύσου, το ωδείο του Ηρώδη του Αττικού και καταλήξαμε στην Ακρόπολη. Ύστερα από την εκτενή παρουσίαση του σπουδαιότερου μνημείου της ανθρωπότητας κατηφορίσαμε από την άλλη πλευρά του ιερού βράχου και καταλήξαμε μέσα από μια δαιδαλώδη διαδρομή στην πλατεία των Αέρηδων. Η ξενάγηση ήταν προσφορά των ανθρώπων του πρακτορείου ταξιδίων "Himalaya" και τους ευχαριστούμε θερμά. Το τέλος αυτής της σύντομης διαδρομής στο μακρινό παρελθόν μας βρήκε όλους σύμφωνους. Θα την επαναλάβουμε σύντομα.